טיפול בפרט

רכזת: נעה טלשיר

מחלקת טיפול בפרט עוסקת במניעה ובהתמודדות עם מצבי סיכון בקרב בני הנוער בערבה, ובמניעה וטיפול בנשירה סמויה או גלויה מבתי הספר. תפקיד המחלקה הוא לקדם תחומים אלו בכל מסגרות החינוך וליצור שיתופי פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים. העבודה נעשית בשיתוף עם אגף קהילה ורווחה, השירות הפסיכולוגי החינוכי, צוותי בתי הספר, ובעיקר עם המנהלים והיועצות, מחלקת הנוער והגיל הרך.  

תפיסת העבודה שלנו היא:

  • לכל תלמיד צריכה להיות האפשרות המלאה לממש את זכאותו לחינוך תוך מימוש יכולותיו הייחודיות, ותוך מתן מענה לצרכיו.
  • מצבי סיכון וניתוק הם סימפטום של בעיה עמוקה יותר, והמענה צריך להינתן מתוך הקשבה לבעיה האמתית ולא לסימפטום.

אנחנו מאמינים שתפיסה זו יכולה להתממש בתנאי שנוצרת מערכת מסוכרנת המבוססת על שיתופי פעולה וראייה מערכתית והוליסטית, הרואה את הילד מכל הזוויות שלו, ופועלת יחד לקידומו וחיזוקו. 

במסגרת פעילות טיפול בפרט מתקיימות תכניות בבתי הספר: תכנית מל"א לחטיבת הביניים, תכנית העצמה בביה"ס היסודי, ובנוסף שתי תכניות נוספות:

תכנית מצמיחים:

תכנית מניעה למצבי סיכון חברתיים והפחתת אלימות חברתית, שהיא  למעשה יצירה ובנייה של חברת ילדים  ונוער חזקה ומלוכדת, המונעת על ידי ערכים של אכפתיות, פרגון, כנות ואומץ. השנה נמשיך להפעיל סדנאות מצמיחים בשכבות נוספות בבתי הספר. שכבות שכבר השתתפו בתכנית בשנה שעברה – ישתתפו במפגשי חיזוק והעמקה. נמשיך בהכשרות של אנשי החינוך להטמעת השפה והכלים של גישת מצמיחים, ונשלב יותר ויותר הורים בעבודה משותפת למען חיזוק האקלים החברתי בבתי הספר, בחינוך הבלתי פורמאלי וביישובים.

 

מיניות בריאה

שיעורים וסדנאות בנושאים של מין ומיניות לכיתות ד-יב בהתאם לגיל התלמידים: מערכות יחסים, תקשורת בין המינים, זהות מינית ועוד, על מנת לעורר מודעות לנושאים השונים, לפתח שיח בריא ומונחה ולצמצם מצבים של ניצול מיני או מיניות שאיננה תואמת גיל.

 

חינוך מיוחד

תחום החינוך המיוחד נועד לטובת הרחבת המענים הייחודיים לילדי חינוך מיוחד במסגרות החינוכיות בערבה. בנוסף, להפיכת קהילת הערבה לנגישה יותר ומאפשרת שילובם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בקרבה. קהילה חזקה נמדדת ביכולתה להכיל ילדים בעלי צרכים מיוחדים, ולפתח התייחסות הולמת לצרכיהם בתוך מעגלי החיים. אנו פועלים להרחבת מרחבי למידה המתאימים לילדי החינוך המיוחד בבתי הספר,  ולשילובם המיטבי בפעילות הנוער ובפעילות הבלתי פורמלית בכלל. 


תאריך עדכון אחרון של עמוד זה: 29/03/2016